SKIPtram

U bent hier: Home > MODEL in H0 (1:87) > GVBA materieel > 780-804 ( 9G) en 805-816 (10G)

780-804 ( 9G) en 805-816 (10G)

De wagens van LHB in model van Holger Diedrich in kleine serie van SKIPtram

 

foto van het internet

 

 

Opmerking van Martijn van Meerwijk over de te kleine koersborden waardoor de filmkast verkeerd overkomt. Heeft hij gelijk in maar het model van Holger kan ik niet veranderen

 

Opmerking voor Martijn van Meerwijk en Simon Voorberg hoe de ramen te maken.

Omdat het Resin model nogal dik is en de cellon ramen erschter plaatsen niet echt overtuigend overkomt heb ik een aantal opties uitgeprobeerd.

In eerste instantie heb ik de ramen van een tekening gekopieerd en deze in een Word bestand gezet ( ik ben digibeet en kan niet beter en heb ook resultaten gezien van in Vector getekende bestanden maar nooit de meerwaarde daarvan in praktijk gezien).

Deze bestanden heb ik gedrukt op decallvel clear en op cellon ( presentatiemap 0,25 helder plastic) . Deze bedrukte cellon raampjes heb ik zowel er achter als ervoor op het model geplakt en gaf geen bevredigend resultaat met name door het slechte zicht van de decalls. Dit was dus geen optie.

Van Jeroen gerlofs begreep ik dat cellon weer wat anders was als overheadsheet ( wat hij gebruikt voor zijn modellen). Ik heb inktjet printable overhead sheet besteld en dit bedrukt op verschillende manieren. Uiteindelijk heb ik een bestand gemaakt waarbij de raamlijsten net iets over de rand van het gat van Holger passen. ( elk raampje dus opgemeten en er een vaste maat bij opgeteld en heb zo een heel bestand gemaakt op volgorde van de tram.

De sheets moeten gelakt worden met blanke lak aan de printzijde. De raampjes zijn daarna uitgesneden en van de buitenzijde op het model gelijmd met verdunde houtlijm die transparant opdroogt. De raampjes worden hierbij met smal tape op het model gelijmd kruislings en in de hoeken gelijmd vanaf de binnenzijde. Na het drogen wordt het tape verwijderd ( daarom alleen in de hoeken omdat anders de lijm onder het tape koopt) en wordt het hele ruitje nogmaals met sterk verdunde lijm gefixeerd. Het fijne is dat wanneer een ruitje toch verkeerd zit je dit los kunt maken het lijmvlak nat gemaakt wordt met water en dat je dan het ruije nogmaals correct kunt terug plaatsen.

 

 

Model van Holger Beine in Nieuws van de dag ( 810)

 

(2024)

Uit een ander set kappen van Holger is deze tram op verzoek van iemand ( die de krant in zijn jeugd nog heeft bezorgd) gemaakt. De resin bodems zijn dit keer weggelaten en is een samengestelde aandrijving ten prooi gevallen. De beide koppen komen van een Weense E1 en het midenstuk van een TW 6000 en uitgerust met twee motoren volgens het bekende Halling concept. De panto is dit keer van Gummersbach en de decalls zijn in eigen huis vervaardigd en wel professioneel in wit geprint. Wouter van Beek leverde het gewenste fotomateriaal. De raampjes zijn van overhead sheet en door mij "getekend" in paint bij gebrek aan beter kunne en met de hand gesneden omdat ik geen plotter bezit en ook niet zou weten hoe dat moet werken.  De resin gietingen zijn van voor de tegenwoordige tijd van beperkte kwaliteit maar ook mijn moeder kon van een stuk hout een biefstuk maken dus....

 

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben