ook op facebook
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan van deze site is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd.
SKIPtram
De voorkeur bestaat voor messing modellen, maar tegenwoordig zijn er ook mogelijkheden om Resin en 3D modellen te vervaardigen. De modellen zijn voorzien van motoren en bedoeld om goed analoog te kunnen lopen met eventuele bijwagens op de aanwezige modelbaan. SKIPtram is niet geintereseerd in het "diorama" gedeelte, maar uitsluitend in het rijdend materieel.
In beginsel maakt SKIPtram alleen modellen voor zich zelf maar is ook bereid anderen mee te laten genieten (mochten er b.v. afgietsels over zijn dan zijn deze beschikbaar). Verder ben ik altijd behulpzaam bij het zoeken voor U naar exclusieve modellen of met de verkoop van de in Uw bezit zijnde ( overtallige) trams H0 en tram onderdelen.
Met vriendelijke groet, Paul Sassen.
De een-assig gestuurde draaistellen in trams.
Het orgineel voor de remise in Den Haag als achtergrond. Daaronder het handgezaagde prototype van Mag. K.J.Sassen en daaronder het eerste exemplaar van de etsplaat serie met de orginele in het zicht staande motor in de Berlijnse uitvoering
SKIPtram is een enthousiast modeltram bouwer in schaal H0 sinds 1960. Zijn bijzondere interesse ligt bij trams op één-assige gestuurde draaistellen, ook in het verleden altijd een bron van inspiratie voor het echte trambedrijf en ook altijd vergezeld van veel problemen ondanks het meedraaien van de wielen in de bochten.
Al in novenber 1889 stond in de "Street Railway Journal" een artikel van William Robinson over "radial trucks". Veel uitvinders en andere tramfanaten hebben zich veel later gebogen over de "gestuurde assen" onder trams. Voorbeelden hiervan zijn met name de "SLM"( Swiss Lokomotive and Machine works), ingenieur "Buchli" en "Liechty", de fabrieken "Rathgeber"en "Westwaggon"en later de "SIG".
Overal vind je experimenten met gestuurde assen onder trams ook bij de RET in de eerste ZGT's en bij de HTM onder de eerste 800 serie. Meestal tot mislukken gedoemd en met als resultaat dat ten lange leste de assen worden vastgezet met als resultaat verhoogde wielbandslijtage. Tot aan de "Alstom" RET citadis met "Corege" draaistellen zie je deze problematiek. De lage vloer techniek heeft het experimenteren opnieuw aangewakkerd bij de wielen zonder doorlopende as resulterend in losse gestuurde wielen. Summem van experimenteren was de "Berner Gelenkwagen Be 4/4 401"de "MUNI" de voorloper van de huidige Züricher "Cobra".
Een vooruitstrevende Tram met een klein vrije baan profiel, een Peter-Witt passagierstroom principe, goede rijeigenschappen op "Liechty" gestuurde assen onder de middenbak, telescoopdeuren, neerklapbare opstaptreden en eenvoor die tijd revolutionaire controller van AEG. Helaas werd na proefritten in o.a. ook Berlijn en Dresden deze tram gesloopt.
Het prototype van het model in H0 werd in 1997 gebouwd door Mag. K.J. Sassen te Perchtoldsdorf vanuit messingplaat met een eenvoudige KSW Lilliput motor en gespoten door SKIPtram.
Op de tentoonstelling in 1999 in het "Lüzerner Verkehsrsmuseum" was er veel belangstelling voor en een bronzen plaquette was de beloning. In ieder geval een aanleiding om een beter en strakker model te bouwen. Op basis van een tekening van Cw models is het huidige exemplaar door ontwikkeld en aangepast. De messing ets techniek zorgt voor een strakke kap en de gemodificeerde PMT aandrijving met extra vertraging voor de goede loop op de baan. de pantograaf is speciaal voor dit model door "JDK" gemaakt.
De kleurstelling van de Cape Hope is een probleem apart. Al jaren probeert SKIPtram de kleur van het orgineel te achterhalen, maar tot op heden zonder tastbaar bewijs. Let wel als je in 1932 zeg 18 jaar was ben je nu boven de 85 en dan moet je de tram nog gezien hebben een goed kleur gevoel hebben of schriftelijke bewijzen hebben. Na lang onderzoek is in ieder geval bekend dat de tram niet creme was maar waarschijnlijk het bekende duitse geel/wit en in die kleuren is het laatste exemplaar dan ook gespoten zoals U hieronder kunt zien. over de bies onder de ramen weet Frans Wellner van de SHTM te melden dat inderdaad op sommige foto's te zien is dat de bies wordt geaccentueerd door twee kleinere zwarte biezen.
De volgende modellen zijn gemodificeerd met een PMT aandrijving en hierbij is de kleurstelling veranderd in het oorspronkelijke ?? geel/wit.
Vooraanzicht met de vanuit het schuifraam te bereiken wisselpook.
Het messingmodel in aanbouw.
Het orgineel in Berlijn.
H0 model in de geel/witte kleurstelling met panto voorop zoals in Den Haag
Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login