HO(me) > MODEL in H0 (1:87) > LTM materieel > Benzinemotorrijtuigen
SKIPtram
 

Benzinemotorrijtuigen

DE LTM heeft verschillende verbrandingsrijtuigen gehad.Nl de I van de Deutsche Werke AG Werft Kiel, de 901van AEG ,de 902 en 903 van DWK. In de toekomst gaat SKIPtram voor zichzelf en een vriend in Limburg deze wagens bouwen.

LTM 901 AEG verbrandingsmotorrijtuig

Vanaf 1923 ( vanaf mei tot november)huurde de LTM van de AEG een door Linke Hofmann gebouwd verbrandings motorrijtuig. Deze wagen werd aangedreven door een 6 cylinder NAG motor van 75 PK en geschakeld met wat nu zou heten een DSG  ( audi)

Onderstaand aanvulling van Jeroen Fel":

Even voor de info fetisjist:De NAG is als dochteronderneming opgericht door AEG (Berlin) en middels aandelenruil met Linke Hofmann Lauchhammer (in Köln-Ehrenfelde het voormalige P. Herbrand & Co, bouwer van houten peronen materieel), om benzoltriebwagen te maken. (concurrentie met DWK)Dit is een zogenaamde vorfürwagen. Een soort prototype -> Het karretje heeft eerst bij de Kreisbahn Beeskow-Finsterwalde gereden. Deze baan ligt dicht bij Berlijn (Zetel van de AEG) dus zal deze Kleinbahn een klein huurbedrag hebben hoeven betalen. Men wilde de "eerste" stap van NAG op het gebied van benzoltriebwagen hier testen. -> Versuchswagen zoals de duitsers zeggen.LTM-periode: 1-5-1923 tot en met 1-11-1923:Omdat de bovenleiding van LTM-lijn Sittard-Heerlen-Kerkrade door AEG gebouwd is, zal er vanuit de LTM-directie wel contact zijn geweest om de stoomtramlijnen efficienter te maken middels een benzoltriebwagen met eenmansbediening. Aan de hand van de ons bekende brochure heeft men deze wagen dus op "proef" gehuurd. Vanwege koelproblemen is de huur in het najaar stopgezet en is dus geen verdere bestelling bij NAG gedaan. De proeftriebwagen is daarna ook spoorloos verdwenen. (Op "Die Eisenbahntechnische Ausstellung in Seddin in 1924 was deze wagen niet meer aanwezig -> Zie pdf link http://www.museumseisenbahn.de/dme/dme02_1_aeg_triebwagen_von_1921.pdf het gehele verhaal in het duits met baggerscan van de ons bekende brochure van het nationale archief.

 een foto van hetzelfde model van de "Kreisbahn Beeskow Fürstenwalde"

( 20-09-2010) tot ( 01-11-2011) Bouwperiode.

© SKIPtram

Bovenstaand het bijna afgebouwde styreen model op de speciale PMT aandrijving

 © SKIPtram

Ook de transfer van de Nationale Automobilgeselschaft A.G. ( op het chassis) ontbreekt niet. Jeroen was zeer behulpzaam met het bijelkaar zoeken van de documentatie en het vinden van het juiste lettertype voor deze transfers.

© SKIPtram

Een opname in "sepia" is gezien de betrekkelijk zwar/ witte documentatie hier wel op zijn plaats

LTM 902

LTM 903

Het verbrandingsrijtuig I is in juni 1923 ingeruild voor de 903 ( type IV) en heeft met tussenpozen gereden tot 1937 en is in Maastricht in 1941 voor het laatst bij de sloper gespot.

( 20-09-2010 ) Voor dit model zijn 3 exemplaren van de Panier bouwset aangekocht en worden gezamelijk gebouwd.


Volgens Johan Blok, Cor Campagne en Sjef Jansen in 'Trams in midden en zuid Limburg"- en dat is ook meteen de enige verwijzing-  ( met dank aan J.F.) is de 903 in Duitsland in "het nieuwe bruin"geschilderd.



 Update 24-04-2013 Bouwset in aanbouw, gesoldeerd en gestraald.



 

powered by cmsimple.dk - template by 2bdesign.de