Geta Bijwagens ex NBM
Als rechtgeaarde Arnhemmer ben ik natuurlijk geinteresseerd in al het materieel dat bij de GETA heeft rondgereden.
In 1910 (30-34) en in 1911 (35-54) zijn bij ALLAN een serie bijwagens gebouwd voor de OSM om achter de "benzo's" de passagiersdienst te vervullen. Het waren luxe en comfortable rijtuigen met een radstand van 1.40m en een draaistelafstand van 8.00m Het was de beroemde serie 30-54 waarvan na de eerste wereldoorlog ( 1919) de 34 is uitgeleend aan de GETA en tijdens de tweede wereldoorlog ( 1943) de wagens 50 en 51 zijn gehuurd van de NBM die de diensten van de OSM had overgenomen. Oorspronkelijk in creme afgeleverd en later in de groen/creme kleur overgeschilderd met een donkerbruine?? of zwarte stelbalk.
Het Model (zie OSM NBM 34-52).
Het "SKIPtram Wolka" project is van plan om de bijwagen 51 in messing H0m na te maken( met optioneel draaistellen in H0 ) . Hiertoe zijn reeds tekeningen vervaardigd en e.e.a. zal worden omgezet in een etsplaat met gietdelen voor daken etc. De draaistellen voor de H0 uitvoering worden extra smal gemaakt en voor de H0m uitvoering op de werkelijke breedte. Het aanhangwagen model zal dan getrokken worden door GETA 2- asser uit de serie 22-29 of achter de NBM motorwagen uit de serie 71-84 ( van deze MW's heeft de GETA de 77,80 en 82 ook tijdelijk gehuurd ) of 91-94 die reeds op mijn baan aanwezig zijn.
NBM motorwagen 92 Cw modells SKIPtram modificatie.
P.S. Sommige auteurs weten te melden dat behalve de 50 en 51 in 1944 ook de 39 en 54 zijn verhuurd aan de GETA. ( met dank aan Dhr. R.J.H. Boeser).
Tekening van de OSM serie 30-54
Inmiddels is het eerste model vanuit de eerste tekening en eerste etsplaat klaar en in messing gebouwd. Op de foto ziet U het model in zijn ruwe vorm. Een aantal details zijn nog niet aangebracht of nog niet klaar. Vanaf 03-01-2008 zijn bouwpakketten te bestellen op bestelling.