SKIPtram

U bent hier: Home > EVENEMENTEN > 2012 > INNOTRANS 2012

INNOTRANS 2012

Het bezoek aan de tweejaarlijkse INNOTRANS 2012 was natuurlijk een belevenis. Met name het expositie terrein buiten is altijd een verrassing wat betreft nieuwe trams.

Als eerste ziet U een nieuw produkt de SILKWORM van DURMAZLAR uit BURSA in Turkije. Een overigens optisch mooie ontwerp met name in de eenrichtingsvorm met een bijzondere achterzijde. De opbouw is volgens het bekende "jatwerk" n lijkt op een" cityrunner. Verdere info zou je op www.durmazlar.com.tr kunnen vinden, maar dan kom je op een armoedige site waar je niks wijzer wordt. Zelfs het intypen van "silkworm" loopt op een dood spoor uit. De folder was wel fenomenaal mooi.

Zie ook : http://www.defence.pk/forums/turkey-defence/208950-turkeys-domestic-tram-meets-clients-german-fair.html

 

Ook de Tramino van SOLARIS was er in de nieuwe uitvoering. Een tram met mooi businterieur en maar een matige oplossing voor de zittingen boven de "draaistellen". Deze tram of een variant ervan wordt ook geleverd aan Braunschweig. Jammer dat het H0 model van Veith Kornberger een statisch model is wat erg slecht gemotoriseerd kan worden. Pogingen van VK zelf om een aandrijving hiervoor te maken zijn tot op heden mislukt.

Ook SKODA was vertegenwoordigd met de nieuwe? JUGLA ( For City of te wel 15T ) voor Riga  en met de kleine kopwieltjes is dit weer eens een verfrissend ontwerp wel weer gebaseerd op de Dusseldorfse trams. Zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_15T

VOSSLOH had zijn TRAMLINK meegebracht en een variant met een andere kop is voor Rostock in voorbereiding. "Mehr als 100 Jahre Erfarung " lees ik ineens en dan zitten ze ook nog in Spanje. Gewoon weer een cityrunner variant met een ALSTOM kop van Reims. www.vossloh-rail-vehicles.com 

Een schitterend model in H0 was in de binnen stand te vinden. De foto is door het vele glas slecht maar het model was geweldig en bouwer bij navraag onbekend. (25-09-2012) De maker blijkt RA Došlý te zijn (Met dank aan Paul Duvekot).

ASTRA stond er met zijn IMPERIA en had het ADTRANZ ontwerp maar weer eens van stal gehaald. Hadden we in Den Haag niet voor de SIEMENS AVENIO hoeven kiezen en dit gedrocht ook kunnen nemen. In de folder lees je dan dat de draaistellen ook van Siemens komen en SF 30 CTF en SF 30 CLF heten. Een driedelige tram op drie semi draaistellen dus met redelijke stoelen boven de draaistellen althans in de smalspoor uitvoering. www.astra-passengers.ro  Uit Romenie dus.

En dan weer eens een PESA tram voor Czestochowa  nu niet de swift maar de TWIST een low floor tram maar dan op kleine draaistellen with the benefit of prolonged utilization of tracks and less money to spend on repairs. Dat is nu weer nieuw dat gewone draaistellen toch beter zijn voor de rails. Uit Polen dus www.pesa.pl

 

Een absoluut hootepunt was het bezoek aan de mock-up van de FreecciaRossa 1000 the world most stunning train. Ik zie dan wel weer ANSALDO BREDA staan en ook weer BOMBADIER. Ik had altijd begrepen dat dit soort treinen nooit afgeleverd werden of niet liepen, maar de 3D film in de Mock-up was geweldig en je kon genieten van het mooie design. Een klontje suiker komt asl het ware uit je hoofd en kiepert dan in een klein kopje esspresso. prachtig.

Ja en dan over jatwerk gesproken. waren het eerst de voormalige oostblok landen die er niet vies van waren zie je nu heel veel japannertjes, koreaantjes  en chineesjes met een buitgewoon grote belangstelling voor alles wat er aan een tram te vinden is. Ze kropen door de draaistellen heen als het ware.

 

 

Ja dan maar hal 4-2 voor de SIEMENS stand met alleen de mock-up van de AVENIO. Overigens werd ik er zeer vriendelijk ontvangen en hoop dat mijn bezoek bijdraagt aan een gemeenschappelijk ontwerp van SKIPtram voor een Halling model in H0. De bouwplaten in karton zijn wel mooi maar het blijft behelpen.

 

Ik moet natuurljk niet onvriendelijk gaan doen maar ik vind het oude ADTRANZ ontwerp helemaal niks en de stoelen oven op de in het midden geplaatste "wringstellen" lijken wel kasteel stoelen. Je zit dn wel wer hoog in de lagevloertram

 

 

Ja en dan ALSTOM? Een firma waar alleen door de RET in modellen is geinvesteerd en verder geen enkele Ctadis in model H0. Ja en dan zie je twee armoedig gemaakte Citadisjes rijden op een grote modelbaan. wordt het dan geen tijd voor die mensen is te gaan praten met HALLING ? Ter info dat is een "Strassenbahn Manifactur" in Wien. Wordt daar ook niet de Avenio gebouwd?? Is toch dichtbij nietwaar.

De firma HEITERBLICK uit Leipzig toonde modellen van de VAMOS  Bielefeld en de TW 3000 van Hannover.

 

Waren er dan geen westeuopeese trams? Jawel de Flexity 2 van BOMBADIER voor Blackpool stond er ook en als je dan door de paarse buitenkant naar binnen stapt zie je veademing van een gedegen ontwerp en ga je rustig op de prachtige stoelen zitten en geniet je.

Dank aan alle standhouders voor de snoepjes, de balpennen, tasjes, foldertjes en andere goed bedoelde rotzooi, maar vooral aan Siemens voor de bouwplaten van de Avenio. Ze zien toch hopenlijk niet dat ik er een aantal keren ben langs gelopen en er meerdere heb verzameld??

 

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben