ATLAS RET 520

De Atlas modellen zijn erg mooi en de inmiddels gemaakte aandrijving van H0w past erin. Deze aandrijving omwerken tot een gegoten Resin aandrijving lijkt voorlopig niet haalbaar gezien de warmte ontwikkeling van de gebruikte motor. Deze H0w  sets zijn uitverkocht ( 28-08-2019) De aandrijvingen op basis van Shapeways bodem zijn wel leverbaar het prijspeil in 2022 is wel fors verhoogd.

 

BOUW AANDRIJVING RET 520 Tramspotters

VOOR HET BOUWEN VAN DEZE AANDRIJVING UIT DE GELEVERDE DELEN IS MODELBOUW ERVARING VEREIST 

16-08-2019

De Halling C1 motoren zijn gewijzigd met iets dikkere vliegwielen. Hiervoor dient U de interieurplaat sleuven te wijzigen opdat die vliegwielen niet aanlopen. Op de foto zijn de gewijzigde delen nog niet ingekleurd met zwart voor de duidelijkheid.

16-08-2019

DE 19 mm.  DRAAISTELLEN ZIJN ZEER GEVOELIG VOOR EEN JUISTE MONTAGE VAN DE OPSLUITPLAAT. GEBEURD DAT NIET ZEER SECUUR DAN KAN DE AS MET HET TANDWIEL OVER DE WORM HEEN LOPEN EN GAAT HET DRAAISTEL RATELEN OF DE WORM LOOPT IN OP HET TANDWIEL. 

BIJ EEN VIERASSER IS DIT TE MERKEN AAN DE GEBREKKIIGE LOOP OMDAT 1 VAN DE DRAAISTELLEN DAN NIET WORDT AANGEDREVEN EN LOOPT DE TRAM VAAK MAAR NAAR EEN RICHTING GOED.

DEZE KLACHTEN ZIJN TE WIJTEN AAN ONOORDEELKUNDIGE MONTAGE EN VALLEN NIET ONDER DE GARANTIE VAN HALLING OMDAT DEZE DRAAISTELLEN NORMAAL BIJ GOEDE MONTAGE DEZE KLACHTEN NIET GEVEN.

MOBTAGE VAN DIT SOORT DRAAISTELLEN IS VOORBEHOUDEN AAN GEVORDERDE MODELBOUWERS MET ERVARING OP DIT GEBIED.

We maken gebruik van het chassis  van Guido Manndorf die zo vriendelijk was e.e.a. te ontwerpen. Het is wel een basic ontwerp waarbij nog verschillende delen van het origineel aan moeten worden toegevoegd om het tot een goede aandrijving te laten komen . Ik kies uiteraard voor de maat correcte 19 mm draaistellen. U kunt dus niet volstaan met een bodemplaat en een standaard C1 aandrijving omdat daar de 21 mm draaistellen gemonteerd zitten. Skiptram bied het juiste pakket verder op deze pagina voor derden aan op voorbestelling.

 



<p

Omdat ook hier de meegeleverde cardans te lang zijn is gekozen voor een modificatie met ingekorte asjes van het wormwiel en ingekorte cardanopnemers. Omdat de plaat tijdelijk? niet leverbaar is zal gevraagd worden of de cardanasjes korter ontworpen kunnen worden. Er is gekozen voor op schaal passende draaistellen van 19 mm en niet de draaistellen van de  standaard C1 aandrijving. In het bouwpakket zullen ook de passende draaistellen worden geleverd. Het geheel loopt uiteraard als een tierelier.










 








<p

 

<pBOUWSETS SKIPtram ( i.s.m.Tramspotters)

<p

Bouwset SKIPtram:

 

1.Bodemplaat Guido Mandorf in WSF wit

2. Motor hiervoor met vliegwielen  + passende cardanassen

3. Draaistellen H0 in 19 mm met aandrijving en stroomopname Indien afwijkend van H0 dan H0m aangeven.

+ optioneel:

a.  panto zie afbeeldingen hieronder

b.  Decalls zie afbeelding hieronder

c. draadmateriaal.

d. anderszins

<p

BUDGET Bouwset SKIptram. ( i.s.m. Tramspotters)

Op verzoek is er ook een bouwset te leveren met een Skiptrack motor en twee aangedreven draaistellen.

De getoonde zwarte Halling bodem is op dit ontwerp niet van toepassing en dient alleen als voorbeeld voor de siliconenslang aandrijving.

De interieur plaat dient uitgezaagd te worden om de iets grotere motor plaats te geven.

 

 

Er zijn verschillende mogelijklheden t.a.v. de slangsoort en afmetingen. Nadere info bij SKIPtram.

De meest elegante oplossing.

<p

<p

t.a.v. de draaistellen.


Bovenstaand de modificatie die aan de draaistellen dient te worden aangebracht na splitsing van het draaistel t.h.v. de witte pijl waarbij het wormwiel wordt omgedraaid.

de driehoek rechts dient te woren afgezaagd/ gesneden

Op veler verzoek even een uitleg:
1. opsluitplaat aan de onderzijde voorzichtig verwijderen uit de nokjes.
2.  wielen afnemen.
3. t.h.v. de witte pijl met hobbymesje iets splitsen.
4. beide helften van elkaar halen en pas op dat de tussen tandwielen aan een zijde blijven zitten.
5. wormwiel met lagertjes omdraaien
6. geheel weer samenvoegen
7. wielen weer op de plaats leggen pas op dat d estroomblaadjes goed liggen en niet verbuigen
8. opsluitplaat weer monteren


Onderstaand een oplossing voor het probleem als de cardan-assen niet lijken te passen.


Hallo Paul,

Ben gisteren vol goede moed begonen met de ombow van de RET 520.

Bij het proefdraaien, wringen de onderstellen echter. Heb de cardanasje tot aan de nokjes ingekort.

Als ik hem op de rails langzaam laat draaien zie ik dat bij elke omwenteling dat het draaistel omhoog wipt. Het lijkt of de cardanas nog te lang is.

Heb jij enig idee. Voordat ik nog meer sloop

Antwoord:

 

Beste Wim,

De cardan assen zijn op maat gemaakt door Guido, maar in de prints verschillen ze soms iets.

De cardan opnemer op het draaistel moet zodanig richting wormwiel worden opgeschoven dat deze net vrijloopt, waardoor je net iets meer ruimte hebt.

In het ergste geval kun je de achterkant van de cardan opnemer iets afvijlen waardoor je net iets meer ruimte hebt.

Hallo Paul

Wat kan een oplossing soms  toch eenvoudig zijn.

Opgelost

Bedankt

Mvg.

Wim

<p




Zie ook de ervaringen van
Niek Hesp,

<p
<pZie ook filmpje

<pDECALLS

<p

<p

 

<p

PANTO's


De vierasser uitgevoerd met de BBC panto:
Deze is leverbaar in Ni-Ag van SKIPanto  op bestelling en te leveren als "look a like" (Sommerfeld Hochwippe iets te modificeren)


De vierasser uitgevoerd met de SSW pantograaf.
Deze is leverbaar in Ni-Ag van SKIPtram en als imitatie van  Sommerfeld 049 of een Fairfield NZH pantograaf



De vierasser met de panto zoals hij rijdt in het OLM.
Deze is leverbaar op bestelling in Ni-Ag van H0w of als Sommerfeldt ( sleepstuk smaller maken).

DE SLOOP



Bij navraag op het duitse forum kreeg ik antwoord hoe je de 520 moet slopen. de bodem zit op zijn Atlast vast met de twee lampstiften en de bodem is min of vooral meer verlijmd.












De SKIPtram H0w aandrijving komt niet in serie en de versie van Tramspotters ( Guido Manndorf) is al meer als 50 keer geleverd.

Voor ombouw als statisch model met echte wielen zie: 
ATLAS RET 1001-1020

Voor ombouw van Matthias Vollstedt zie HIER